• Trajanje projekta (mjeseci): 24
  • Lokacija projekta: Županija Zapadnohercegovačka

Promocija i brendiranje lokalne sorte krumpira „Poluranjka“

Poluranjka je lokalna hercegovačka sorta krumpira koja je nekad bila dominantna na brdsko-planinskom području Hercegovine (nadmorske visine od 800 do 1100 m). Uvođenjem modernih produktivnih kultivara ova sorta je potisnuta iz proizvodnje i danas se uzgaja veoma rijetko i prijeti joj potpuni nestanak. Ispitivanja su pokazala da je sorta Poluranjka inferiorna po prinosu u odnosu na introducirane sorte. Međutim, sadržaj škroba i suhe tvari kao najvažnijih parametara koji određuju kvalitetu i hranidbenu vrijednost krumpira značajno su viši u Poluranjki nego u ostalim sortama. S obzirom da Poluranjku već postaje rijetkost i ne može ju se naći na štandovima i trgovinama te se ne može pronaći na jelovnicima u restoranima, već samo egzistira u pričama i domaćoj proizvodnji potrebno je pokrenuti proces njenog brendiranja i zaštite kao proizvoda sa zaštićenim zemljopisnim podrijetlom. S obzirom na kvalitetu koja je obrađena kroz znanstvene radove postoji podloga za razvoj novih jela na bazi Poluranjke te njeno brendiranje a na temelju kojeg će se obogatit turistička ponuda te stvoriti preduvjeti za okupljanje i organiziranje proizvođača i pokretanje postupka zaštite oznake zemljopisnog podrijetla.
Ciljevi (opći i specifični):
Opći cilj projekta je doprinijeti kvaliteti i obogaćivanju turističke ponude u Hercegovini Specifičan cilj projekta je zaštita i brendiranje lokalne sorte krumpira „Poluranjka“
Ciljne skupine:
Ciljne skupine ove inicijative su individualni proizvođači Poluranjke te ugostiteljski objekti u Hercegovini. Krajnji korisnici ove inicijative su turisti i posjetitelji u Hercegovini.
Očekivani rezultati:
  • Rezultat 1: Najmanje 10 lokalnih proizvođača krumpira Poluranjke potpisalo sporazum o zajedničkoj suradnji na uzgoju i promociji krumpira Poluranjke - klasterska inicijativa Poluranjka
  • Rezultat 2: Razvijeno najmanje 5 jela na bazi Poluranjke
  • Rezultat 3: Ojačani tehnički kapaciteti članova lanca vrijednosti Poluranjke
  • Rezultat 4: Najmanje 8 restorana uvela novi jelovnik na bazi krumpira Poluranjke
Glavne aktivnosti:
Aktivnost 1. Pokretanje klasterske inicijative „Poluranjka“ Aktivnost 1.1. Identifikacija zainteresiranih strana i priprema inicijalne radionice Ova aktivnost uključuje identifikaciju potencijalnih sudionika i pripremu odgovarajućih prezentacija i radnih materijala na temelju kojih će se organizirati radionice. Aktivnost 1.2. Organizacija predavanja/radionica o zaštiti i brendiranju lokalnih proizvoda Ova aktivnost uključuje organizaciju i održavanje radionica na terenu. Prijedlog je da se održe najmanje dvije radionice koje će pokriti teme zaštite oznaka zemljopisnog podrijetla proizvoda i brendiranje proizvoda. Radionice bi se trebale održati u Širokom Brijegu i Posušju. Aktivnost 1.3. Potpisivanje sporazuma o klasterskoj inicijativi „Poluranjka“ Ova aktivnost uključuje okupljanje zainteresiranih proizvođača koji će biti okosnica klasterske inicijative „Poluranjka“ i potpasivanje sporazuma o suradnji na zaštiti i brendiranju krumpira „Poluranjka“. Ova će klasterska inicijativa surađivati sa Klasterom turizma Hercegovine kao i sa ostalim dionicima koji će biti uključeni u ovu inicijativu. Aktivnost 1.4. Izrada vizualnog identiteta klasterske inicijative koji će biti osnova budućeg brenda Ova aktivnost uključuje dizajn knjige standarda za žig budućeg brenda Poluranjka koji će biti osnova zaštite oznake zemljopisnog podrijetla te pod kojim će se jela na bazi Poluranjke integrirati u gastro ponudu Hercegovine. Aktivnost 2. Razvoj novih jela od krumpira Poluranjke Aktivnost 2.1. Organizacija sastanka sa zainteresiranim korisnicima Ova aktivnost uključuje identifikaciju zainteresiranih dionika koji se žele uključiti u cijeli lanac vrijendosti. Ova će aktivnost uključivati sljedeće ciljne skupine: - restorani koji žele u svoju gastro ponudu integrirati nova jela na bazi krumpira Poluranjke, - proizvođači sira, mesa, suhomesnatih proizvoda i ostalih ključnih sastojaka koji će biti u sastavu budućeg menija, - Vinari koji su zainteresirani za uključivanje u ovu priču Nakon identifikacije zainteresiranih strana organizirao bi se uvodni sastanak na kojem će se predstaviti cijeli koncept i dinamika aktivnosti. Na uvodnom sastanku će se predstaviti cijeli koncept i prikupiti inputi od sudionika koji će se koristiti za pripremu ostalih aktivnosti. Identifikacija dodatnih ciljnih skupina će se izvršiti nakon što gastro stručnjak definira meni. Međutim, ključno je da se uključe restorani, vinari i proizvođači sirnih i suhomesnatih proizvoda. Aktivnost 2.2. Razvoj menija na bazi Poluranjke Ova aktivnost uključuje izbor prepoznatljivog gastro stručnjaka s kojim će se raditi na razvoju određenih jela i njihovoj prezentaciji u gatsro ponudi. Naime, potrebno je izvršiti određene pokuse sa krumpirom kako bi se mogla razviti jela koja će biti ponuđena u gastro ponudi, a koja će biti kombinacija tradicionalnih jela i suvremenih načina prezentacije i pripreme. Na primjer, tradicionalno jelo jesu pole od poluranjke uz koje se služi suhi sir iz mijeha u pršut. Međutim, potrebno je da gastro stručnjak razvije i neka nova jela i nove načine prezentacije koji će biti atraktivni, a koji će se temeljiti na nutricionističkim vrijednostima i specifičnostima Poluranjke. Jela na meniju koja će se razviti u suradnji sa gastro stručnjakom trebaju biti u potpunosti bazirana da domaćim sastojcima odnosno svi sastojci koji se nalaze u meniju moraju biti proizvedeni od strane lokalnih OPGova. Ova će aktivnost također uključivati i definiranje preporučene cijene koja će biti dogovorena u okviru klasterske inicijative. Aktivnost 2.3. Organizacija gatsro radionice sa odabranim restoranima Nakon što se razviju određena jela na bazi Poluranjke i načini njihove prezentacije potrebno je organizirati javnu gatsro radionicu sa odabranim ugostiteljskim objektima koji žele uključiti ova jela u svoju gastro ponudu. Ova će gatsro radionica biti začetnik budućeg festivala Poluranjke i kao događaj koji će biti u funkciji promocije i zaštite oznake zemljopisnog podrijetla krumpira Poluranjke. Naime, kako bi neki proizvod bio zaštićen potrebno je organizirati poseban događaj koji će biti prepoznatljiv pod budućim brendom i koji će nositi oznaku zaštite zemljopisnog podrijetla. U okviru gastro radionice će se također raditi na sljubljivanju novih jela sa vinima iz Hercegovine. Ovaj dio će uključiti i angažman nekog poznatog someliera koji će preporučiti određena vina uz određena jela na bazi Poloranjke. Aktivnost 3. Jačanje tehničkih kapaciteta u lancu vrijednosti zaštite i brendiranja Poluranjke Aktivnost 3.1. Identifikacija potreba U okviru ove aktivnosti planirano je posjeta svim dionicima odnosno članovima lanca vrijednosti i identifikacija konkretnih potreba za poboljšanje uvjeta i ispunjavanje standarda za proizvodnju prodaju i promociju Poluranjke. Identifikacija potreba će biti sveobuhvatnija dok će se kroz projekt financirati samo jedan dio. Ova će identifikacija obuhvatiti i proizvođače kao i ugostiteljske objekte. Aktivnost 3.2. Nabavka opreme Na temelju identificiranih potreba izvršit će se nabavka potrebnih materijala, opreme i alata za pojedinačne članove lanca vrijednosti kako bi ispunili predviđene standarde i zadovoljili određene potrebe unutar lanca vrijednosti. Aktivnost 4. Integracija jela od Poluranjke u gastro turistički ponudu Hercegovine Aktivnost 4.1. Dizajn i tisak posebnog menija koji će biti u standardnoj ponudi u odabranim restoranima Ova aktivnost uključuje dizajn i tiskanje posebnog menija koji će biti u ponudi odabranih restorana uz standardni meni. Dizajn treba biti prepoznatljiv i sadržavat će vizualni identitet koji je razvijen za potrebe klasterske inicijative. Meni treba minimalno sadržavati sljedeće elemente: - kratki opis krumpira Poluranjke i njenu povijest i značaj, - odabrana jela koja su razvijena kroz gastro radionicu sa receptima i fotografijama jela, - imena i fotografije i kontakte proizvođača krumpira Poluranjke koji su uzgojili krumpir koji se nalazi a meniju kao i kontakte dobavljača ostalih sastojaka koji su u meniju kao što su sir, pršut, slanina ili neki drugi sastojak koji će biti u meniju. - Imena i fotografije i kontakte vinara čija su vina preporučena uz ova jela. Aktivnost 4.2. Snimanje kratkog video teasera Ova će aktivnost uključivati izradu kratkog spota koji će promovirati novu gastro ponudu i koji će se puštati kroz društvene mreže te će služiti za promociju događaja i restorana kao večeri Poluranjke. Aktivnost 4.3. Organizacija događaja Večer Poluranjke Ova aktivnost uključuje organizaciju jedinstvenog događaja koji će se organizirati jedan vikend na različitim lokacijama odnosno u restoranima koji su u svoju ponudu uključili meni na bazi Poluranjke. Događaj bi se trebao organizirati kao večer u kojoj se pozivaju gosti da po promotivnim cijenama mogu kušati jela na bazi Poluranjke uz koje će se služiti odabrana vina koja su preporučena za jela na meniju.
Projekt će doprinijeti ispunjavanju sljedećih ciljeva i prioriteta: STRATEŠKI CILJ 1: Ekonomski razvijena županija
Prioritet 1.2. Povećati konkurentnost poljoprivredne proizvodnje
Prioritet 1.3. Razviti turističku ponudu i promovirati Županiju
Sektor: Turizam
Poljoprivreda
Procijenjena vrijednosti (KM) 200000
Vlastito finansiranje u % 20
Izvori finansiranja Domaći: ŽZH, Gradovi i općine
Strani: EU, Ostali donatori